Przebudowa skrzyżowań wzdłuż ul. Tysiąclecia i Gorliczyńskiej

Na początku mijającej kadencji Burmistrz Miasta Przeworska Leszek Kisiel zaproponował Staroście projekt przebudowy skrzyżowań wzdłuż ul. Tysiąclecia i Gorliczyńskiej. Propozycja została przyjęta i rozpoczęły się przygotowania dokumentacyjne tej inwestycji. Po 5 latach przygotowań i oczekiwań w br. rozpoczyna się realizacja projektu, którego założeniem jest udrożnienie ruchu samochodowego, podniesienie bezpieczeństwa ruchu pieszych oraz przebudowa sieci infrastruktury technicznej.

Rozbudowa drogi powiatowej nr 1569 R w km 3+494 – 4+318 w ramach zadania: „Przebudowa skrzyżowań na odcinku drogi powiatowej Gorliczyna – Przeworsk (dawna 835) w Przeworsku”. Całość inwestycji to koszt 17 737 490,78 zł z tego udział miasta Przeworsk 1 845 161 zł, udział powiatu 1 845 162,78 zł i dotacja Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg 14 047 167 zł. Zadanie realizowane będzie w latach 2024-25.

W celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego projekt przewiduje:

  • wymianę, wzmocnienie oraz poszerzenie istniejącej konstrukcji jezdni do szerokości minimum 7,0 m;
  • przebudowę skrzyżowań ze względu na dowiązanie wysokościowe oraz dowiązanie do istniejącej infrastruktury technicznej; zostaną przebudowane skrzyżowania z drogami podporządkowanymi: ul. Lubomirskich, ul. M. Skłodowskiej-Curie, ul. Dynowskiej, ul. H. Kołłątaja, ul. M. Konopnickiej, ul. I. Krasickiego, ul. Okopowej, ul. F. Chopina;
  • wybudowanie nowej kanalizacji deszczowej na całym przebudowywanym odcinku;
  • wymianę oświetlenia ulicznego;
  • modernizację sieci wodociągowej.

Jednym z głównych celów przebudowy istniejących skrzyżowań drogi powiatowej 1569 R z innymi drogami podporządkowanymi jest poprawa przepustowości ruchu. Przewidziano wykonanie dwóch rond małych o średnicach zewnętrznych ø27 m i ø26 m oraz wprowadzenie dodatkowych, kierunkowych pasów ruchu na pozostałych skrzyżowaniach. Przebudowa skrzyżowań w zakresie rozbudowywanego odcinka (km 3+494 – km 4+318) usprawni ruch pojazdów mechanicznych, a tym samym zapewni większe bezpieczeństwo innym użytkownikom ruchu.

W celu poprawy bezpieczeństwa ruchu pieszych zaprojektowano w przeważającej części rozbudowywanego odcinka chodniki obustronne o szerokości użytkowej minimum 2,0 m. To znaczy, że w miejscach gdzie nie ma obustronnych chodników zostaną one wykonane, a w rejonach skrzyżowań wykonane zostaną nowe przejścia dla pieszych. Dotyczy to głównie skrzyżowania z ulicą Dynowską, gdzie nastąpi wyrównanie nawierzchni jezdni obu dróg, powstanie chodnik na ulicy Dynowskiej oraz nowy chodnik dla osób wychodzących po skarpie na ogrody działkowe. Tu powstanie też przejście dla pieszych, a po drugiej stronie będzie przebudowany zjazd do urzędu skarbowego.

W ramach realizowanego zadania zostały zaprojektowane przebudowy skrzyżowań.

  • Przebudowa skrzyżowania zwykłego ulic: Gorliczyńskiej, Lubomirskich, M. Skłodowskiej-Curie, Tysiąclecia zaprojektowano jako rondo małe o średnicy wyspy środkowej ø13 m oraz średnicy zewnętrznej ø27 m. Wyspa środkowa będzie wybrukowana z możliwością przejazdu pojazdów nienormatywnych. Dojazdy do ronda wyposażone zostały w wyniesione trójkątne wyspy dzielące oraz chodniki o szerokości użytkowej min. 2,0 m. Szerokość wlotów 3,75 – 4,00 m, szerokość wylotów 4,00 m. Przy ul. Lubomirskich przewidziano wykonanie dodatkowego pasa ruchu przeznaczonego dla pojazdów skręcających w prawo o szerokości jezdni 4,50 m.
  • Ulica Dynowska w zakresie skrzyżowania z ul. Tysiąclecia posiada 3 pasy ruchu o szerokości 3,0 m. Wylot z ulicy podporządkowanej możliwy będzie poprzez kierunkowe pasy ruchu, tj: prawoskręt oraz lewoskręt.
  • Skrzyżowanie ulic: H. Kołłątaja, Tysiąclecia oraz M. Konopnickiej zaprojektowano jako zwykłe, czterowlotowe. Ulica Tysiąclecia w zakresie skrzyżowania została wyposażona w dodatkowy pas ruchu dla pojazdów skręcających w prawo o szer. 3,0 m oraz pas zjazdowy dla pojazdów włączających się do ruchu z drogi podporządkowanej. Ulica Marii Konopnickiej została zaprojektowana jako trzypasmowa (3×3,0 m), z wydzielonymi kierunkami ruchu przy dojeździe do skrzyżowania z ul. Tysiąclecia. Dodatkowo przewidziano przebudowę zjazdu publicznego do szerokości 5,5 m (2×2,75 m) oraz prawostronny chodnik.
  • Skrzyżowanie ulic: Krasickiego oraz placu Jana Pawła II zaprojektowano jako rondo małe o średnicy wyspy środkowej ø11 m oraz średnicy zewnętrznej ø26 m. Dojazdy do ronda wyposażone zostały w trójkątne wyspy dzielące oraz chodniki o szerokości użytkowej min. 2,0 m. Szerokość wlotów 3,75 – 4,00 m, szerokość wylotów 4,00 m. Na wylocie placu Jana Pawła II w kierunku pl. Fryderyka Chopina zaprojektowano dodatkowy pas do skrętu w lewo. Przebieg projektowanego chodnika nawiązuje do istniejącej infrastruktury przy obiektach użyteczności publicznej i obiektach usługowych.

Mamy nadzieję, że przebudowa skrzyżowań usprawni w przyszłości poruszanie się tą często zakorkowaną drogą i podniesie bezpieczeństwo dla pieszych.